Cybercrime

Deze dagen regelen we heel veel via onze computer of telefoon. Criminelen weten dat ook. We spreken van cybercriminaliteit als computers of telefoons het doelwit zijn van criminele activiteiten.

De motieven van internetcriminelen verschillen. Meestal is het hen te doen om geld buit te maken, informatie te krijgen of om u of uw bedrijf schade toe te brengen. De schade is over het algemeen enorm.

Algemene tips om inbraak via digitale systemen te voorkomen:

  • Zorg dat uw computer goed beveiligd is en installeer updates zodra ze beschikbaar zijn.
  • Maak gebruik van een virusscanner of firewall.
  • Gebruik een sterk wachtwoord zoals een lange zin. Deze is voor u gemakkelijk te onthouden en is voor criminelen moeilijk te achterhalen. Meer informatie hierover www.veiliginternetten.nl.
  • Door het instellen van een twee-stapsverificatie voeg je een extra beveiligingslaag toe aan je e-mailaccount, social media of clouddienst. Vaak wordt dan een toegangscode naar een vertrouwd apparaat van jou gestuurd om in te kunnen loggen. Hackers hebben dan aan je gebruikersnaam en wachtwoord alleen niet meer genoeg om toegang tot je account te krijgen.
  • Klik niet zomaar op een link die toegestuurd wordt.
  • Geef nooit uw inloggegevens af.
  • Maak regelmatig een back-up van uw waardevolle bestanden (bijvoorbeeld foto’s, video’s, documenten).

WhatsApp-fraude

Een 'bekende' stuurt je een appje vanaf een onbekend nummer. Vaak begint het met een smoes over een nieuw telefoonnummer. Maar soms is de Whatsapp Account van die persoon overgenomen. Na wat kletspraat vraagt de 'bekende' je een rekening voor te schieten. Daar is vaak haast bij.

  • Ga nooit zomaar op een betaalverzoek in. Ook al vertrouw je de persoon die appt door en door.
  • Klik nooit op de betaallink die door een onbekend nummer wordt toegestuurd.
  • Probeer altijd op een andere manier contact op te nemen met de 'bekende', bijvoorbeeld door het 'oude' nummer te bellen dat in je adresboek staat.
  • Is hij of zij niet bereikbaar? Maak dan geen geld over.

Fraude via mail, WhatsApp of SMS

Slachtoffers worden via e-mail, WhatsApp of SMS naar een valse website gelokt waar ze vervolgens hun bank- of inloggegevens moeten invullen. De berichten zijn heel professioneel opgezet en amper van echt te onderscheiden. Ze zijn vaak afkomstig van een betrouwbare partij, zoals jouw bank of een belangrijke website. Op het moment dat je de inloggegevens invult, kunnen de criminelen overal bij.

  • Reageer nooit op een email of sms met een verzoek om persoonlijke inlogcodes of een pincode in te voeren. Banken, telefoonproviders of bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Krijg je toch zo'n mail? Verwijder dit bericht dan direct. Klik in ieder geval nooit op de link die meegestuurd wordt.
  • Stuur je bankpas nooit op. Als je een nieuwe bankpas krijgt, vraagt de bank altijd om jouw oude pas door te knippen en weg te gooien. Deze hoeft nooit geretourneerd te worden.
  • Als je toch op een betaalverzoek in wil gaan, bijvoorbeeld omdat je iets van iemand koopt, log dan rechtstreeks in via jouw eigen bankapp of -website en betaal van daaruit. Zo voorkom je dat je via een valse link je gegevens alsnog prijsgeeft. Meld dit ook bij de verkoper. Een fraudeur haakt dan meestal al af.

Als u denkt dat internet criminelen bij uw gegevens zijn geweest. Verander dan meteen de wachtwoorden en neem contact op met de politie en de bank(en).