Ondernemers in lockdown

De lockdown in Nederland duurt voort. Nog steeds raken te veel mensen besmet met het coronavirus. Ook onze lokale ondernemers worden zwaar getroffen door de maatregelen. Wethouder Piet Vat vond dat onze lokale ondernemers uit de winkelgebieden wel een steuntje in de rug konden gebruiken.

Hoe slaat Sliedrecht zich door de coronacrisis heen?

We gaan even kort terug in de tijd; najaar 2020. Een periode dat het water voor veel ondernemers en verenigingen hoog aan de lippen staat, en nog steeds. Gelukkig zijn de eerste versoepelingen aangekondigd!  Dat biedt al iets perspectief!  In de afgelopen maanden hebben we aan Sliedrechtse ondernemers gevraagd om hun verhaal te delen. Lees, kijk en beluister de verhalen van onze lokale ondernemer waar zij vertellen hoe zij omgaan met de beperkingen én de mogelijkheden.

 

Beluister, kijk en lees de verhalen van onze lokale ondernemers

SoundcloudLuister nu de interessante podcastserie terug waarin Nanda van Heteren in gesprek gaat met markante personen uit de gemeente Sliedrecht. Hoor hoe zij zich door de coronacrisis heenslaan. Niet alleen de ondernemers komen aan het woord. De meest uiteenlopende onderwerpen komen aan bod en het effect van corona op de Sliedrechtse horeca, sportverenigingen, zorgverleners, scholen is bijna voelbaar. Beluister de verhalen op Soundcloud.com.

 

Bekijk en luister de persoonlijke verhalen van de ondernemers Jim Cornelissen en Tim van der Beek (Boekhandel en Kookwinkel de Gruijter) en Sabine Koppen & Sanne Batenburg (Kapper en Nagelsalon Lacca). Ook komt startend onderneemster Ilse Baas van het Bazenhuisje aan het woord. Of kijk en luister via ons YouTube-kanaal.

 

Lees hier de verhalen van Wim van den Dool (Hema), Rianne Verschoor (Verschoor Damesmode) en Roy Leeuwestijn (Tikkie Bijzonder)

‘Onzekerheid was het zwaarst’

Ondernemer Hema SliedrechtAls ondernemer moet je positief blijven, vindt Wim van den Dool, bedrijfsleider van de Hema op de Kerkbuurt. Toegegeven, het was een moeilijke periode, met veel onzekerheid, maar Wim heeft nu vooral hoop.

Het is een beetje tegenstrijdig: de winkel staat vol met producten, zoals veel artikelen voor Pasen, maar de winkel is leeg qua bezoekers. ,,We zijn alweer een jaar bezig”, verzucht Wim zich over de coronaperiode. ,,In het begin was het allemaal nog niet zo schokkend, maar het werd steeds gekker. Tijdens  de lockdown waren we steeds met een klein ploegje medewerkers aanwezig in de winkel. Van lieverlee gingen we de winkel maar schoonmaken. Half januari kwam de zomerkleding binnen, terwijl de winterkleding er nog hing doordat er niet veel verkocht was. Dat geeft wel een dubbel gevoel. Je mist een hoop omzet.”

Toch keken Wim en consorten naar mogelijkheden. Zo werd begonnen met lokaal thuisbezorgen per benenwagen, fiets of auto. ,,Wat het zwaarst was, was de onzekerheid: wat mag je nog doen als ondernemer en wanneer kan je weer gaan verdienen? De ene winkel moest dicht, terwijl de andere open mocht blijven, met deels dezelfde producten. Dat voelde erg machteloos. Nog steeds wel. Maar ik moet zeggen dat er een prettige bijkomstigheid is: de saamhorigheid onder het personeel groter is dan ooit. We hebben nauwer contact met elkaar, doordat we eerder altijd druk waren en nu niet. In je vrije tijd kun je nergens naartoe en dat betekent voor met name jongere medewerkers het contact met het personeel onderling het enige sociale contact is. Zo hebben ze een uitlaatklep. Ik hoop dat dit nauwe contact blijft bestaan, ook na de coronaperiode.”

Naar dat laatste kijkt Wim reikhalzend uit. Hoe ziet hij de komende tijd? ,,Ik hoop dat we weer stappen gaan maken. Mensen mogen inmiddels weer naar ons filiaal toe komen om te winkelen, op afspraak – broodjes kunnen zonder afspraak afgehaald worden - en als het straks mooi weer is en er is meer gevaccineerd, dan kan ongetwijfeld ons terras weer open. Daar kijken wij naar uit en de klanten ook. Als ik op straat een klant tegenkom, dan zeggen ze ‘we missen je!’. Nou, dat is wederzijds. Want dat praatje met mensen mis je echt. Maar goed, als ondernemer moet je positief blijven, anders houd je het niet vol. Tegen ondernemers wil ik zeggen: ga met coronavragen naar de gemeente, want die is een goed klankbord. En zorg dat je online-afdeling goed op orde is, want daar kunnen we niet meer zonder. Inwoners van Sliedrecht nodig ik van harte uit om naar de winkel toe te komen. Het mag weer!”
 

Website: Hema Sliedrecht

 

‘Volhouden en doorgaan met elkaar’

Eigenaar Verschoor Damesmode‘Gewoon doorgaan’: dat is het motto van Rianne Verschoor van Verschoor Sliedrecht aan de Kerkbuurt in deze moeilijke periode. Ze doet het noodgedwongen, maar vindt ook dat je juist nu veerkrachtig en flexibel moet zijn als ondernemer.

,,We zijn op de proef gesteld.” Rianne kan het niet anders zeggen. Inmiddels kunnen maximaal 40 klanten tegelijk vrijblijvend komen winkelen op afspraak en dat zonder tijdslimiet, maar er zijn recent andere tijden geweest. Tijden van winkelsluiting, van enkel webshopverkoop en van collecties die grotendeels bleven hangen. ,,We hebben van alles gedaan om dicht bij de klant te blijven en contacten te onderhouden. We hebben persoonlijk pakketten bezorgd, we hebben een social media campagne opgezet en we hebben via een livestream modeshows gehouden. Het was vreselijk hard werken omdat we aldoor in bedrijf zijn gebleven; niets ging vanzelf. We hadden al een webshop, maar dat is niet ons verdienmodel. Wij zijn sterk in mensen ontvangen en volledige aandacht en een persoonlijk advies geven. In de zomer hebben we de winkel verbouwd. Drie dagen na de heropening moesten we sluiten. Het was bijna onmogelijk.”

En dan volgen er indringende woorden. Woorden die de recente werkelijkheid voor een modeondernemer weergeven. ,,We zijn geketend door de maatregelen. We hebben in ons 80-jarig bestaan de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en zelfs toen waren we open. Nu werden we gedwongen om de deuren te sluiten. Dat geeft een gevoel van onmacht. En van interne boosheid, al bereik je daar niets mee. Die boosheid en een gevoel van oneerlijkheid sloeg ook op branches die wel kleding mochten verkopen. Je komt in een soort overlevingsmodus terecht, want elke dag van sluiting werd zwaarder. Maar goed, we maken er het beste van met elkaar! Gewoon doorgaan, zo sta ik erin. Ook al zie je het soms even niet zitten.”

Rianne ziet de nabije toekomst rooskleurig in, ondanks alles. ,,Ik hoop dat de volgende stap volledig opengaan is. Zodat we onze collectie kunnen verkopen en weer echt contact kunnen maken met klanten. ‘Keep up the spirit’, dat is wat ik mensen mee wil geven, ondernemer of geen ondernemer. Je bent altijd positief als ondernemer en dat is ook wat jou redt. Plus flexibiliteit en veerkracht. Ik ben blij dat mensen weer gewoon welkom zijn in de winkel, zij het op afspraak. Even eruit, even wat gezelligheid. Tot slot: ik ben dankbaar voor alle support die we als winkel hebben gekregen, dat we gezond zijn gebleven en dat mensen achter ons bedrijf zijn blijven staan. Je ziet het, ik heb veel gemixte, tegenstrijdige gevoelens.”

Website: Verschoor Sliedrecht

 

‘Blij dat we hebben doorgezet’

Eigenaar Tikkie BijzonderMiddenin de coronaperiode werd op de Kerkbuurt lunchroom Tikkie Bijzonder geopend. Het was een moedige keuze, die ondanks alles de juiste blijkt te zijn.

Op een prominente plek midden op de Kerkbuurt staan in een hoekpand tafeltjes en stoeltjes te wachten op eters. De lunchroom, een initiatief van Zorghuis Alblasserwaard, mag nog steeds niet open, maar een groepje mensen met een verstandelijke beperking is wel bezig met dagbesteding. Vorig jaar december openden de deuren van de lunchroom, vertelt horeca-zorg-ondernemer Roy Leeuwestein. ,,De bedoeling was dat we in oktober open gingen, maar toen kwam de tweede lockdown. We hebben het uitgesteld naar december, maar het ging van kwaad tot erger. Omdat het zo belangrijk is om mensen dagbesteding te bieden, zijn we 1 december toch open gegaan. Klanten kunnen sindsdien eten voor de lunch afhalen of door ons laten bezorgen.”

Roy kijkt terug op een roerige periode. ,,Je voelt je hulpeloos en maakt je zorgen over de kosten. Dat was echt zwaar en daar komt emotie bij kijken. Nu was het voordeel wel dat we rustig de mensen met een verstandelijke beperking konden inwerken voor hun werk in de bediening straks. Maar het is raar, want je zit alleen al met die mondkapjes, waar deze mensen niet altijd iets van begrijpen. Het moeilijkst was om de mensen dagbesteding te blijven bieden. We wilden iedereen aan de gang houden en dat hebben we gedaan door de mensen vast op te leiden voor de bediening. We hebben allerlei situaties nagespeeld. En we hebben een deel aan de slag laten gaan in Zorghuis Alblasserwaard, als dagbesteding. Het is een lastige periode geweest, maar we zijn blij dat we toch hebben doorgezet.”

Het glas bij Roy is altijd halfvol in plaats van half leeg. Met als resultaat een frisse, hoopvolle blik op de nabije toekomst. ,,We hebben al diverse malen onze doelen moeten bijstellen, maar we hebben de hoop dat binnenkort de terrassen weer open mogen. Dan kunnen we echt aan de slag en kunnen we nog meer mensen opleiden voor in de bediening. We gaan ervoor! Het is prachtig om te bedenken dat onze mensen straks daadwerkelijk in de horeca werkzaam zijn. Er is veel animo voor de dagbesteding, maar er is nog plek. We denken dat klanten straks zeker naar onze lunchroom komen. Die geluiden horen we. Ik hoop dat iedereen nu al naar de Kerkbuurt komt, want er gebeurt hier veel. Verder zou ik tegen startende ondernemers willen zeggen: zorg dat je een buffer hebt, om tegenslagen op te vangen. Maar ook hier ben ik positief – ondanks alles zou ik nog steeds mensen aanraden om een eigen zaak te starten.”

Website: Tikkie Bijzonder