Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)

De Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) voert voor Dordrecht en de overige Drechtsteden taken uit, die te maken hebben met werk, inkomen en zorg. In deze pagina krijgt u antwoord op de 10 meest gestelde vragen aan de SDD.

Ik wil een uitkering aanvragen. Wat moet ik doen?

U bent werkloos geworden en heeft even geen salaris? Of u heeft te weinig inkomsten om zelf in uw levensonderhoud te voorzien? U kunt dan, onder bepaalde voorwaarden, in aanmerking komen voor een uitkering. U kunt zich melden bij de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) en een afspraak maken voor een informatiebijeenkomst. Dit kan aan de balie van de SDD. Of u belt voor een afspraak met de klantenservice op 078 770 89 10.

Vóór u naar de SDD komt is het belangrijk dat u zich inschrijft als werkzoekende bij het UWV. Dat doet u op de website www.werk.nl. De SDD vindt het belangrijk dat u zo snel mogelijk aan het werk gaat. Wie werk heeft, kan zijn eigen geld verdienen. Zo bent u weer zelfstandig. Na de informatiebijeenkomst bent u daarom verplicht eerst zelf 2 weken actief op zoek te gaan naar werk. Lukt het u niet om zelf werk te vinden, dan helpt de Sociale Dienst u daarbij op weg.

Jonger dan 27 jaar

Bent u jonger dan 27 jaar dan bent u verplicht om eerst zelf vier weken actief naar werk of een opleiding te zoeken. In deze periode moet u naast solliciteren bekijken of u nog een nieuwe opleiding kunt gaan doen of uw oude opleiding kunt afmaken. In deze periode heeft u geen recht op financiële ondersteuning door de Sociale Dienst.

Afspraak maken

Een afspraak maken bij de SDD kan op de volgende manieren:

  • u belt de klantenservice op telefoonnummer 078 770 89 10 (op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 15.00 uur)
  • u gaat langs bij het kantoor van de Sociale Dienst aan de Spuiboulevard 298 in Dordrecht (op werkdagen tussen 08.30 en 12.30 uur) zonder afspraak. 's Middags alleen op afspraak.

Neem bij uw afspraak uw geldige identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) mee.

Ik heb een uitkering van de Sociale Dienst Drechtsteden. Wanneer krijg ik het geld?

Uw maandelijkse uitkering staat op de eerste dag van de maand op uw rekening.

Waarom is mijn uitkering nog niet gestort?

Als uw uitkering nog niet gestort is, heeft u waarschijnlijk uw inkomstenverklaring nog niet ingeleverd. Lever deze dan zo snel mogelijk in. Daarna kijkt de Sociale Dienst Drechtsteden of uw uitkering gestort kan worden. Heeft u wel uw inkomstenverklaring ingeleverd, maar geen geld ontvangen? Bel dan de Klantenservice op nummer (078) 770 89 10.

Ik heb een uitkering aangevraagd. Hoe lang duurt het voordat ik die krijg?

De wettelijke termijn waarin de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) moet beslissen of u een uitkering krijgt, is 8 weken. Meestal krijgt u binnen 4 weken bericht of u een uitkering krijgt. Maar de SDD mag er dus 8 weken over doen om te beslissen.

Kan ik mijn afspraak bij de Sociale Dienst Drechtsteden verzetten?

Uw afspraak verzetten of afzeggen kan alleen als u daar een dringende reden voor heeft. Als u een workshop afzegt, heeft dit gevolgen voor de ingangsdatum van een WWB uitkering. Om een afspraak af te zeggen of te verzetten belt u de Klantenservice op nummer (078) 770 89 10.

Ik ben deurwaarder. Wat is de stand van zaken van de schuldbemiddeling van een klant van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)?

Als u als deurwaarder wilt weten hoe het staat met de schuldbemiddeling van een klant van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD), stelt uw vraag via het contactformulier van de Sociale Dienst Drechtsteden. U krijgt dan binnen 24 uur antwoord op uw vraag. Of u belt de Klantenservice op nummer (078) 770 89 10. Zij gaan voor u na wat de stand van zaken is van de schuldenregeling.

Ik krijg weekgeld van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD). Is mijn geld deze week al overgemaakt?

Als u wilt weten hoe het met uw weekbetaling staat, stelt u uw vraag via het contactformulier van de Sociale Dienst Drechtsteden. U krijgt dan binnen 24 uur antwoord. Of u belt de Klantenservice van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) op nummer (078) 770 89 10. De Klantenservice gaat dan voor u na of de weekbetaling is overgemaakt.

Ik heb huishoudelijke hulp (of een rolstoel, een scootmobiel, aanpassingen aan mijn huis, etc.) aangevraagd. Hoe staat het daarmee?

Als u wilt weten hoe het met uw aanvraag Wmo staat, stelt u uw vraag via het contactformulier van de Sociale Dienst Drechtsteden. U krijgt dan binnen 24 uur antwoord op uw vraag. Of u belt de Klantenservice van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) op nummer (078) 770 89 10.

Ik heb een brief gekregen dat ik geld moet terugbetalen aan de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD). Waarom is dat?

Als u geld moet terugbetalen aan de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD), heeft u waarschijnlijk teveel bijstand ontvangen. Waarom u het geld moet terugbetalen staat in de brief die u heeft gekregen. Als u hier vragen over heeft, belt u de Klantenservice op nummer (078) 770 89 10.

Kan ik een betalingsregeling krijgen?

Als u geld moet terugbetalen kunt u meestal een betalingsregeling krijgen. Wat u per maand moet terugbetalen hangt af van uw inkomsten. Voor een betalingsregeling belt u de Klantenservice van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) op nummer (078) 770 89 10.

Mijn vraag staat er niet bij. Waar kan ik meer informatie krijgen?

Voor meer informatie kijkt u op de website van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD). U kunt uw vraag ook stellen via het contactformulier hieronder. U krijgt dan binnen 24 uur antwoord op uw vraag. Of u belt de Klantenservice van de SDD op nummer (078) 770 89 10.