Deze kalender is een inschatting van de verwachte drukte. Het is geen weergave van dit moment.
Voorkom wachten, maak een afspraak!
Op 9 december kunt u geen paspoort of identiteitskaart aanvragen. Ook spoedaanvragen zijn niet mogelijk. Sorry voor het ongemak. U kunt uw reisdocument wel afhalen.
Met een geldig identiteitsbewijs toont u aan wie u bent. Vanaf 14 jaar heeft iedereen binnen Nederland een geldig identiteitsbewijs nodig. Identiteitsbewijzen zijn onder andere een paspoort en identiteitskaart. Hiermee kunt u ook reizen naar het buitenland. Voor de aanvraag van een paspoort of identiteitskaart moet u persoonlijk naar de balie van de gemeente komen. Ook kinderen moeten persoonlijk bij de aanvraag aanwezig zijn. U kunt zowel een paspoort als een identiteitskaart hebben.
Kosten:
Afhandeling:
Afspraak maken voor:
Wanneer u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent, is het document 10 jaar geldig. Wanneer u bij de aanvraag nog geen 18 jaar bent, is het document 5 jaar geldig.
U betaalt direct bij aanvraag. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.
Iedereen die een document aanvraagt, komt persoonlijk naar de balie. Ook als het document voor een kind is.
U neemt mee:
Toestemming nodig van de ouder(s) met het ouderlijk gezag voor:
Alleen een verklaring van toestemming met een originele handtekening is geldig (dus geen kopie). De ouder(s)/gezaghouder(s) toont/tonen een geldig identiteitsbewijs (dus geen kopie).
Is dat niet mogelijk of niet wenselijk en woont de (andere) ouder/gezaghouder in dezelfde gemeente als het kind?
Dan geeft de ouder/gezaghouder die niet bij de aanvraag aanwezig is vooraf aan de balie schriftelijk toestemming. Neem hiervoor uw geldige identiteitsbewijs mee.
Woont de (andere) ouder/gezaghouder in een andere gemeente?
Dan vraagt de ouder/gezaghouder die niet bij de aanvraag aanwezig is vooraf bij zijn of haar eigen gemeente een gelegaliseerde verklaring van toestemming aan. Neem daarvoor uw geldige identiteitsbewijs mee. Bij de aanvraag van het nieuwe identiteitsbewijs levert de aanvrager deze gelegaliseerde verklaring in.
U kunt de 'Verklaring van toestemming' downloaden, printen en invullen.
Verblijft 1 van de ouders in het buitenland?
Dan laat die ouder de verklaring van toestemming legaliseren bij de Nederlandse ambassade of consulaat in het betreffende land. Ook geeft die ouder een kopie van het paspoort/identiteitskaart mee.
Wil 1 van de ouders geen toestemming geven?
Vraagt u dan vervangende toestemming aan bij de rechtbank in de woonplaats van het kind.
U heeft een lichamelijke of geestelijke beperking en bent niet in staat naar de gemeente te komen. Dan komt een medewerker van de gemeente naar u toe.
Aanvragen 2e paspoort
U mag een 2e paspoort aanvragen voor:
Aantoonbaar bewijs
Een 2e paspoort mag u aanvragen als uw huidige nationale paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is. Daarnaast toont u aan dat:
U mag daarnaast alleen een 2e paspoort aanvragen als u niet met een Nederlandse Identiteitskaart kunt reizen. Neem bij uw aanvraag zoveel mogelijk bewijsstukken mee. Als u onvoldoende bewijs heeft dat u een 2e paspoort echt nodig heeft, mogen wij uw aanvraag afwijzen.
U moet persoonlijk uw document afhalen, ook kinderen komen persoonlijk naar de balie. Bij het afhalen neemt u mee:
Wij bezorgen uw nieuwe document ook bij u thuis of op het werk, binnen heel Nederland. We bezorgen alleen niet op de Waddeneilanden. Meer informatie over het bezorgen leest u via de link hieronder.
U kunt een huisbezoek aanvragen als u door een lichamelijke beperking niet naar de gemeente kunt komen. Wij komen dan bij u thuis voor de aanvraag van de Nederlandse Identiteitskaart. Deze huisbezoeken doen wij alleen op afspraak en alleen op maandag.
U kunt op 2 manieren een aanvraag huisbezoek regelen via:
Wij brengen uw document voor € 4,95 extra bij u thuis. Ook mag u iemand machtigen om het document gratis voor u op te halen bij de gemeente. Uw keuze hiervoor maakt u via het juiste formulier.
Op de afspraak van het huisbezoek heeft u zelf de volgende zaken geregeld:
Voor meer informatie kunt u bellen met 14 01 84. Bij veel fotografen kunt u een verzoek doen om ook de pasfoto thuis te laten maken. U belt hiervoor zelf een fotograaf op.
Wanneer u alleen met een kind reist, heeft u voor sommige landen schriftelijke toestemming nodig van de ouder(s). Ook wanneer u alleen met uw kind reist, geeft de andere ouder toestemming. Op de website leest u meer informatie. Ook vindt u via de link een toestemmingsformulier, dit is er ook in het Engels.
Let op!
De aanvraag voor paspoort of identiteitskaart of het ophalen daarvan is niet mogelijk op dinsdag 20 augustus. Ook kunt u geen spoedaanvraag doen op maandag 19 augustus. We krijgen die dagen een update van het aanvraagstation reisdocumenten.
U kunt uw paspoort of identiteitskaart met spoed voor 15.00 uur aanvragen. U betaalt hiervoor de extra kosten van € 48,60. De volgende werkdag ligt het document vanaf 10.00 uur klaar. Let u daarbij op onze openingstijden! We zijn 3 ochtenden en 2 middagen/avonden open.
Wanneer uw vorige document kwijt of gestolen is, is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk. De medewerker aan de balie spreekt dan met u af wanneer u uw document kunt ophalen.
Woont u als Nederlander in het buitenland? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? U kunt daarvoor terecht bij onze ambassades en bij sommige consulaten-generaal. U kunt uw aanvraag ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en Schiphol.
Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij uw tandarts. Dit geldt voor iedereen. Dus ook voor kinderen jonger dan 14 jaar. Als ouders moet u voor uw kinderen een geldig identiteitsbewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Meer informatie leest u op de website Rijksoverheid/identificatieplicht-zorg
U hoeft geen proces verbaal bij de politie te laten opmaken. Verklaring van vermissing van uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart mag digitaal via het webformulier in de gemeente waarin u staat ingeschreven. Als u direct een nieuw document aanvraagt aan de balie, dan kunt u ook daar een verklaring van vermissing doen. Wij sturen uw gegevens wel door naar de vreemdelingenpolitie wanneer u 3x in 5 jaar uw document bent kwijtgeraakt. De vreemdelingenpolitie neemt contact met u op als zij meer vragen hebben.
Document kwijt of gestolen in het buitenland
Dan laat u wel een proces verbaal opmaken bij de plaatselijke politie in het buitenland. U vraagt met dat proces verbaal een nooddocument aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Als u daarna bij de gemeente een nieuw document aanvraagt, levert u het nooddocument in.
Een medisch paspoort bevat informatie over uw medicijngebruik, ziekte en aandoening. Er zijn verschillende varianten. Bij uw huisarts kunt u een medisch paspoort kopen. Deze is even groot als een paspoort. Online kunt u een medisch dossier aanmaken. U kunt dan een medisch pasje aanvragen. Deze is zo groot als een bankpasje. Op de website vindt u meer informatie.
Vult u dan het webformulier in. Binnen 5 werkdagen geven wij u antwoord. Ook vindt u op de websites meer informatie.
Deze kalender is een inschatting van de verwachte drukte. Het is geen weergave van dit moment.
Voorkom wachten, maak een afspraak!
Niet alle instanties waaraan u een kopie geeft, hebben uw burgerservicenummer (BSN) nodig. Streep daarom uw BSN door als u een kopie afgeeft! Voor meer informatie zie 'kopie van mijn ID-bewijs maken'.