Home Sliedrecht Persberichten Acht vragen over plastic afval

Acht vragen over plastic afval

De gemeente Sliedrecht voert in september en oktober campagne voor het scheiden van plastic verpakkingsafval, blik en drankenkartons (pbd). Dat gebeurt met posters in het dorp maar ook op social media. Via Facebook, Instagram en Twitter krijgen we veel vragen binnen. We geven antwoord op de acht meest gestelde vragen.

1. Hoort een versleten tandenborstel bij het plastic of bij het restafval?
Die hoort bij het restafval omdat het geen verpakkingsmateriaal is.

2. Chipszakken: plastic of restafval?
Chipszakken en bijvoorbeeld ook koffieverpakkingen horen bij het restafval. Het aluminium laagje maakt deze verpakkingen ongeschikt voor recycling. Chipszakken bestaan uit meerdere dunne laagjes plastic en een dun laagje aluminium. Het bedrijf dat plastic verpakkingsafval, blik en drankenkartons (pbd) sorteert, kan die laagjes niet uit elkaar trekken. Daarom is het niet recyclebaar.

3. Is dat niet tegenstrijdig omdat blikjes en aluminiumfolie wel bij het plastic mogen?
Dat lijkt misschien zo, maar dat is het niet. Blikjes en aluminiumfolie kan het afvalbedrijf wel apart sorteren.

4. Waarom horen melkpakken en drinkpakken bij plastic afval?
We verzamelen plastic verpakkingsafval, blik en drankenkartons (pbd) gezamenlijk in. Bij het sorteren worden drankenkartons apart gehouden en daarna apart gerecycled.

5. Horen lege medicijnenstrips bij plastic afval of restafval?
Lege medicijnenstrips horen bij restafval. Dat is hetzelfde verhaal als de chipszak. Een medicijnenstrip bestaat uit plastic en aluminiumfolie. Het bedrijf dat het plasticafval sorteert kan deze laagjes niet uit elkaar trekken.

6. In welke bak horen zwarte plastic bloembakjes?
Die mogen bij het plastic verpakkingsafval. Op dit moment is er nog geen goede manier om de zwarte plastic bloembakjes te recyclen, maar daar wordt wel aan gewerkt. Daarom houdt het afvalbedrijf de bloembakjes nu al apart.

7. Mijn afgedankte zwembad, hoort dat bij plastic of restafval?
Afgedankte zwembaden horen bij het restafval. Het is geen verpakkingsmateriaal.

8. Waar gaat het plastic afval heen en wat gebeurt ermee?
Het plastic afval uit Sliedrecht komt uiteindelijk terecht bij Suez in Rotterdam. Dat bedrijf heeft een grote sorteerinstallatie om het plastic afval te scheiden. Daarna wordt het aangeboden voor verdere recycling.

Kijk hier naar een video van afvalbedrijf Suez over het sorteren en recyclen van plastic verpakkingsafval, blik en drankenkartons: https://youtu.be/WB0nMz8pgdY

Heeft u ook een vraag: stel ze via communicatie@sliedrecht.nl

campagne plastic afval

De antwoorden op de meest gestelde vragen over plastic afval.